"Zerns stil lyser." Expressen
"Zern är Sveriges främsta teaterkritiker, utan konkurrens." Göteborgs-Posten
"Det finns en uppriktighet, ett verkligt intresse och en känsla av ansvar inför uppgiften, som förmedlas av de samlade artiklarna. /.../ Zerns närvaro i varenda en av sina texter visar exakt vad det är frågan om." Dagens Nyheter
Leif Zern är sedan mitten av sextiotalet vår främste teaterskribent. Han har, som få andra, en särskild blick för skådespelarens konst, en fascination som började redan på femtiotalet när han tillsammans med sina föräldrar såg tidens mest kända komiker på Södra teatern i Stockholm. Som teaterkritiker i framför allt Dagens Nyheter har han recenserat alla de stora regissörerna – Ingmar Bergman, Alf Sjöberg, Bo Widerberg, Suzanne Osten – och skådespelarna: Bibi Andersson, Margaretha Krook, Anders Ek, Thommy Berggren. Mellan 1982 och 1993 var han kulturchef på Expressen och medverkade flitigt i de stora estetiska och politiska debatterna.
Leif Zern är en både inkännande och skarp kritiker. Känd för sin klarhet i stil och tanke, för sin inlevelse och analytiska förmåga. Minst lika stor är hans betydelse som fri essäist och författare i memoargenren: hans bok om Shakespeare, Älskaren och mördaren, essäboken Se Bergman, studien i Jon Fosses dramatik, Det lysande mörkret, och inte minst minnesboken över fadern, Kaddish på motorcykel, är alla betydande bidrag till vår tids historia och teaterdebatt.
Vi vill med denna stora urvalsvolym sätta ljuset på en av de stora kritikergärningarna i vår tid. En inspiration för kommande skribenter och en viktig påminnelse om kritikens betydelse som konstart i sig, i en tid då recensioner håller på att bli en bristvara.
"Zern är Sveriges främsta teaterkritiker, utan konkurrens./.../Jag hoppas att boken kommer läsas av alla som brukar befinna sig på, bakom eller framför en teaterscen." Göteborgs-Posten
"Leif Zern har den ovanliga förmågan att kunna kombinera det analytiska och klara med det levande och inkännande. Trots att texterna är hämtade från olika årtal befinner sig läsaren i ett ständigt pulserande och aktuellt nu." BTJ
"stilhöjden och det knivskarpa teatertänkandet alltid en ren fröjd att ta del av. /.../ han har en oöverträffad förmåga att också i det hopplöst begränsade recensionsformatet förmedla ett sylvasst och samtidigt sensibelt kritiskt tänkande och personligt patos. /.../ Zerns stil lyser." Expressen
"Att läsa det urval ur Zerns stora kritikergärning, som förläggaren Stephen Farran-Lee sammanställt, är intellektuellt och språkligt stimulerande./.../ Kritik är en samling att lära av. /.../ Zerns närvaro i varenda en av sina texter visar exakt vad det är frågan om." Svenska Dagbladet
"Urvalet är vitalt och problematiserar fortfarande teaterkonstens förutsättningar och roll i samhällslivet. När alla springer åt ett och samma håll blir Zern alltid misstänksam. Hans kritiska sinne får honom att omedelbart söka i andra riktningar. Sådant ger alltid goda resultat." Borås Tidning
"Boken är värdefull inte bara som en inblick i Leif Zerns kritikergärning och författarskap, utan också för den som vill förstå mer av teatern som historisk företeelse och konstform." Nya Wermlands Tidningen